בלוג

Il Palazzo Enciclopedico

זו הפעם השניה שאני מבקרת בביאנלה בונציה.

ואני מקווה שאבקר בעוד הרבה ביאנלות בעתיד, בייחוד אם הן יהיו מעניינות ומגוונות כמו הביאנלה הנוכחית.

היו אלה יומיים גדושים ומלאים עד אפס מקום בצפייה באמנות, במחשבה על אמנות, בספיגה של אמנות.

השם של הביאנלה הוא The Encyclopedic Palace ובגדול אפשר להגיד שהיא קונספטואלית, שהיא עוסקת במחקר, בתהליכים של העשיה האמנותית וברב גוניות שלה.

החלטתי שאכתוב על הביאנלה רק לאחר שהחוויה תשקע קצת, לכן מה שאני מביאה לכאן הם רק הדימויים שנצרבו לי בזיכרון, כאלה שאני מרגישה שעוד ישארו שם זמן רב.

שבריריות הגוף, שבריריות החיים

הביתן הבלגי נמצא ממש בכניסה לגרדיני, ולכן היה הביתן השני שנכנסתי אליו. כשמבקרים בתערוכה בסדר גודל כזה צריך לספוג לאט, ולהתבונן היטב, ואני נזהרת מלמלא את כל מכסת ההתרגשות כבר מהרגעים הראשונים.

אבל במקרה הזה, לא יכולתי שלא להתרגש, מאוד, ככה על ההתחלה, מהעבודה של האמנית Berlinde De Bruyckere, שהזמינה את הסופר J.M. Coetzee, (שזכה ב 2003 בפרס נובל לספרות) להיות אוצר ושותף לתהליך היצירה.
בחדר גדול ואפל נח לו ייצור פצוע, ספק חי ספק דומם, נראה שחבשו אותו בידיים לא מקצועיות, אבל אוהבות. היה שקט בחדר, אנשים הסתובבו סביב הענק הזה והתלחשו, כמו לא רצו להפריע את מנוחתו.
מפעים.

Cripplewood

Kreupelhout – Cripplewood
Berlinde De Bruyckere
Commissioner: Joke Schauvliege, Flemish Minister for Environment, Nature and Culture. Curator: J. M. Coetzee. Deputy Curator: Philippe Van Cauteren

 

האסטטיקה של המהפכה

 

אמנם גדלתי במדינה בה המשטר הצבאי דיכא באכזריות כל נסיון של מחשבה פוליטית עצמאית, אבל הקירות בעיר הולדתי צעקו, על אפם וחמתם של השליטים, את מה שהעם חשב, במילים קשות ובדימויים ססגוניים.

נזכרתי בגרפיטי ההוא, הבוסרי, של רחובות בואנוס איירס בשנות ה– 70 הקשות, כשנכנסתי לביתן הונצולאני.

ונצואלה מביאה את הגרפיטי הפוליטי אל מרכז הזירה האמנותית. והוא צבעוני ורועש ובועט. יש לו מה להגיד והוא כאן כדי שישמעו אותו, לא רק ברחובות קראקאס.

 El arte urbano. Una estética de la Subversión Collettivo di Artisti Urbani Venezuelani Commissioner: Edgar Ernesto González. Curator: Juan Calzadilla.


El arte urbano. Una estética de la Subversión
Collettivo di Artisti Urbani Venezuelani
Commissioner: Edgar Ernesto González. Curator: Juan Calzadilla.

תעתועי מציאות

 

הצילומים של Wang Qingsong נראים כמשקפי מציאות. נאמני מציאות. כך מרחוק וממבט ראשון.

ואז, בהתבוננות שניה ומעמיקה יותר, מתגלה הזוועה, המציאות שעולה על כל מציאות, הדמיון שעולה על המציאות. והאמת המבויימת היא הרבה יותר אמיתית, קשה ומעוררת מחשבה, מהמציאותשהעדשה יכולה לקלוט, או שהעין מסוגלת להכיל.

 

People’s Republic of CHINA Follow him, Wang Qingsong Commissioner: China Arts and Entertainment Group (CAEG), Zhang Yu, Yan Dong. Curator: Wang Chunche

People’s Republic of CHINA
Follow him, Wang Qingsong
Commissioner: China Arts and Entertainment Group (CAEG), Zhang Yu, Yan Dong. Curator: Wang Chunche

אוה, הגשם

 

לפני שנתיים ראיתי בבואנוס איירס מספר עבודות של Nicola Costantino שמאוד אהבתי ושמחתי לפגוש עבודה שלה בביתן הארגנטינאי בביאנלה.

ניקולה משחזרת- מדמיינת תמונות מחייה של אוה פרון, בניסיון להתמודד עם אופני ייצוג של דמות פוליטית שהייתה לאגדה.

היא מציבה ארבעה אזורים שונים, בהם מוצגת אוה פרון מנקודות מבט שונות.

השחזור של חדר השינה שלה מביא מבט אינטימי על הדמות של אויטה. היא מוקרנת על השידה והמראה, שם אויטה מסתרקת, מתלבשת ומתאפרת, בודקת את עצמה במראה, ממש כמו שאישה עושה כשהיא לבד עם עצמה.

בחדר אחר – קונסטרוקציה שלפי השמועות החזיקה את אויטה עומדת כשהיא כבר הייתה חולה וחלשה מאוד, אבל עדיין הופיעה בציבור.

הסרטים המוקרנים הם לא ארכיונים, אלא שחזורים שניקולה עושה, כשהיא משחקת את תפקידה של אויטה.

ואז מגיעים לחלל שרק קול טפטוף גשם עיקש נשמע. מיטה עירומה, ועליה ערימה של קרח, מוארת באור חזק וקשה של חדר ניתוח. ובצד, ההסבר: אויטה נפטרה בחורף, ההלוויה שלה נמשכה שבועיים, במהלכם שני מיליון איש נפרדו ממנה בבכי, תחת גשם שלא פסק.

"Eva - Argentina. Una metafora contemporanea" Nicola Costantino Commissioner: Magdalena Faillace. Curator: Fernando Farina

“Eva – Argentina. Una metafora contemporanea”
Nicola Costantino
Commissioner: Magdalena Faillace. Curator: Fernando Farina

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    מירה צדר
    30 באוקטובר 2013 at 19:12

    תודה לך על הדיווח המעניין!
    את ברלינד דה ברויקר אני מעריצה זה מכבר על פסליה המדהימים, שמשחזרים באמת את הגוף האנושי השביר בצורה עוצרת נשימה. שמחתי לראות אותה בסרט ואת הפסל הנוכחי.
    גם את ניקולה קונסטנטינו אהבתי מאד!!

  • Reply
    שרון רז
    30 באוקטובר 2013 at 23:31

    נראה שזו חוויה די מדהימה, תודה שהבאת את זה לכאן

Leave a Reply