בלוג

תורת השלבים

רוב בני האדם מתייחסים לצילום כמתעד מציאות, בשונה מההתייחסות לציור, למשל. מקובל לחשוב שצייר יוצר “יש מאין”. מה ההבדל בין ציור שמבוסס על מציאות לבין צילום שמבוסס על מציאות? הרי גם הצייר וגם הצלם מביטים במציאות ובוחרים להעביר אל הנייר או הקנבס פיסה ממנה. זוהי פיסה מסויימת, אחת, של המציאות, כזו שצייר או הצלם ראו, בחרו, ולא “ה”מציאות” כולה. כי אין דבר כזה, המציאות “כולה”.

המציאות יכולה להיות צבעונית, יפה, מזעזעת, נדירה או יומיומית, והיא תמיד תמיד תהיה סובייקטיבית. גם ללא קשר ליצירה אמנותית.

כפי שציירים מציירים בטכניקות שונות, גם צלמים מצלמים בטכניקות שונות: במצלמות “סטנדרטיות” או מומצאות, בסגנון מופשט, ריאליסטי, קונספטואלי, וכו’.

התערוכה שמוצגת כעת במוזיאון פתח תקוה עוסקת במקומו של הצילום בשדה האמנות העכשווית.

אין בתערוכה הזו צילום אחד שעונה להגדרה של צילום כמתעד מציאות. אין “רגע מכריע” ואין “פונקטום” ואין יופי צרוף. התערוכה עוסקת בתהליכים של הצילום, בנקודות המבט שלו, בחומרים שלו. התערוכה מעניקה לצילום את מעמדו כשחקן חשוב ומרכזי בשדה האמנותי,  לצד ענפים אמנותיים אחרים, שמקומם אינו שנויי במחלוקת.

באולם הכניסה לתערוכה, מוצג צילום של משה ניניו, ובו שמיכה צבעונית: לכאורה צילום אסטטי ויפה של שמיכה מקופלת. באולם השני, על הרצפה, אותו דימוי מוצג כהולוגרמה. את ההולוגרמה אפשר לראות מכיוון אחד בלבד (אם לא יודעים מראש מה לחפש אפשר בקלות לפספס, אני קיבלתי הסבר אדיב מהשומר).

ההקשר לקמרה אובסקורה, אותה מצלמה ראשונית, לא מתוחכמת ולא טכנית מראשוני ימי הצילום (והציור, למעשה) מתבקשת.

ניניו הופך את הצופה לפעיל, כאשר הוא מוביל אותו לנקודת המבט שלו. אם הצופה לא יביט על העבודה מנקודת המבט המדוייקת של ניניו – המשטח המבריק יהיה חסר דימוי.

ניניו מוביל את הצופה לפיסת המציאות המדוייקת שהוא בחר לצלם.

© משה ניניו Rainbow: Rug

העבודה של ינאי טויסטר היא לכאורה טכנית ומעשית מאוד: תצוגה של ניירות צילום במצבי חשיפה שונים, מודבקים על נייר עיתון. אין דימוי על נייר הצילום, יש בו רגישות לאור. האור, שבלעדיו אין צילום (ואין צבע ואין דימוי כלשהו) הוא העניין המרכזי בעבודה הזו. לא שיקוף המציאות.

התהליך הצילומי, שעובר הנייר שרגיש לאור – הוא התהליך עליו שקדו ממציאים עד שהגיעו אל מצב שבו הצליחו לקבע דימוי שנקלט בקמרה אובסקורה על נייר.

© ינאי טויסטר

התערוכה “תורת השלבים” מוצגת במוזיאון פתח תקוה עד ה- 26 לפברואר

אוצר: אורי דסאו

אליסיה שחף

פורסם ב- viewfinder

You Might Also Like

1 Comment

Leave a Reply