סילבוס לתוכנית ללימודי אוצרות ומנהיגות לתלמידים

מיועד לכיתות ה' ו', ט' וי'. 

רעיון מוביל לתוכנית – 

אוצרות והצגת תערוכות הם חלק בלתי נפרד מהאמנות. עד עתה נחשבו לימודי אוצרות והצגת תערוכות ללימודים גבוהים שנלמדים באקדמיה. אנחנו מעוניינים להביא לבית הספר את הידע הזה, אל התלמידים, אל המורים, אל הכיתות ואל המסדרונות. 

באמצעות תוכנית זו ללימודי אוצרות ואמנות, תלמידינו ירכשו כישורים מעשיים בניהול והקמת תערוכות לאורך השנה, יגלו יצירתיות בהתמודדות עם מגבלות ויתרונות חלל בית הספר, יפתחו הבנה עמוקה למקומה של האמנות והתרבות בחיים, ייפגשו עם אמנים, אוצרים ואנשי תרבות, ויחזקו את אחריותם ליצירת סביבה המשפיעה על כל קהילת בית הספר.

מפגש 1 – תכינו את המכחולים, הדקו את הסינרים!

 פתיחה והכרות – מפגש חוויתי. הכרות ראשונה עם חדר הפלאות. נשאל שאלות ולא נענה תשובות, רק נתפלא ונהנה..

למה תערוכה? למה גלריה בבית הספר? למה להציג? מתי הציגו פעם ראשונה(חדר פלאות), שילובים, שילובי מקצועות. 

מפגשים 6-5-4-3-2כשאהיה גדול אהיה אומן!

רכישת מיומנויות וכישורים – תלמידים רוכשים מיומנויות עבודה, חשיבה ותצוגה על מנת להשתמש בהם מאוחר יותר בקורס. 

בשלב זה נלמד מיומנויות מעשיות ומיומנויות מחשבה:

מיומנויות מעשיות – רישום, ציור, צילום, פיסול(טכניקות ברמה בסיסית) , שילוב טקסט בתוך דימוי, לצד בחירת עבודות לתערוכה, תליית עבודות(אשכרה נלמד לתלות ציורים ישר..)

מיומנויות מחשבה – על תהליך העבודה האמנותית, תהליך בחירת דימויים מתוך סידרה. סידרת עבודות או עבודה בודדת. בחירת נושא לתערוכה, תכנון ועיצוב חלל התערוכה – כולל שימוש בתוכנות AI, ניסוח רעיון, ניסוח מחשבה על תערוכה, כתיבת דף הסבר לתערוכה ועוד. 

מפגש 7 – מפגש מיוחד כפול ומכופל!

נסיעה לתל אביב לקרית המלאכה – מקום בו נמצאים אמנים רבים מתחומים שונים, גלריות ומקומות תצוגה שונים, ואמנות ציבורית המוצגת ברחובות. ניפגש עם אוצרים/ות ואמנים/ות ואנשי אמנות במקום בו הם עובדים ופועלים/ות ונלמד מנסיונם/ן הרב והעשיר. 

מפגשים 8 – 11 – מתחממים..

שימוש במיומנויות שלמדנו לטובת תהליך הקמת תערוכה בבית הספר. התלמידים יבחרו נושא לתערוכה, מקום תצוגה, ישלבו את צוות בית הספר בתהליך קבלת ההחלטות(עבודה מול אב/אם הבית, המנהלת, המורים ועוד) ובעבודה על התערוכה – עיצוב הזמנה, כתיבת הסבר(טקסט תערוכה) 

מפגש 12 – תערוכה! הצגת תערוכה בבית הספר.

מפגש 13 – טיול למוזיאון תל אביב, סדנא מעשית ומפגש לימוד וחשיבה עם אחת האוצרות. 

מפגש 14 – מפגש סיכום.

דגשים

* התוכנית מיועדת ללמידה בקבוצות של עד 15 תלמידים.

* התוכנית נכתבה גם ל-28 מפגשים(2 סמסטרים) לפי התאמה לבית הספר  וניתנת להארכה גם לשנה    

   שניה ושלישית. 

* הקמת גלריה פיזית בבית הספר.

* תלמידים מובילים יבחרו אחראים על ההמשך פעילות הגלריה והכשרה של תלמידים חדשים   

   להמשיך את התפעול והתחזוקה של הגלריה גם בשנים הבאות

מובילי התוכנית:

אליסיה שחף – אמנית פעילה, בוגרת לימודים במגמת צילום וסמינר לאוצרות ותרבות בקמרה אובסקורה, בוגרת לימודי פותוטרפיה באוניברסיטה הפתוחה. מלמדת צילום במסגרות פרטיות ובפרוייקטים ייחודיים, מלווה אמנים באופן אישי.

עתר גבע – אמן פעיל, מורה לאמנות ומנהל אמנותי של פסטיבלים ואירועים בתמיכת משרד התרבות, תואר שני(M.F.A) מבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, בעל ניסיון הוראת אמנות של מעל עשרים שנה בתיכונים, בעל ניסיון עשיר של הקמת עשרות תערוכות(מעל 100) בבתי ספר. 

"יצירתיות היא מדבקת. תעבירו את זה הלאה" – אמר אלברט איינשטיין. 

בואו איתנו וביחד עם התלמידים/ות נעביר הלאה את היצירתיות והתשוקה המדבקת לאמנות, ליצירתיות, לסביבה המלאה בהם.