בלוג

Familia

למשפחה היה קשר אינטימי והדוק עם הצילום עוד מתחילת ימיו.

לאחר שג’ורג’ איסטמן המציא את מצלמת קודאק, בשנת 1988, הצילום הפך למדיום המרכזי של ייצוג המשפחה.

בטקסט משנת 1965 “Un art moyen”  כותב הסוציולוג הצרפתי פייר בורדייה, שהפרקטיקה הצילומית קיימת ושורדת, רוב הזמן, בגלל התפקיד המשפחתי שלה. התיעוד המשפחתי מתרכז בעיקר באירועים מיוחדים, הרגעים המשפחתיים הגדולים: חופשות, מפגשים וטקסים משפחתיים. כך, הצילום מתעד את הסטריאוטיפים החברתיים המקובלים: האידיליה המשפחתית, בה כולם מאושרים ו”במקומם” – האבא בראש השולחן, הילדים מסודרים ו”מגוהצים”, כולם מחייכים ומתחבקים, המצוקות והמריבות נדחקות לפינה ואינן באות לידי ביטוי בצילום.

 

© Mark Yashaev

מארק  יאשאייב בחר לצלם את בני משפחתו בחיי היום יום שלהם, כשהם לא חגיגיים, לא תמיד במיטבם. הם יכולים להיות פגיעים, חושפים את רגשותיהם. אלה לא רגעים מיוחדים של המשפחה, במובן החריג שלהם, אלא רגעים אמיתיים, רגעים קטנים, לא מקושטים ולא מיופיפים.

הצילומים של מארק משקפים את ההווי הפרטי של המשפחה, את עובדת היותם מהגרים שלא התאקלמו עד הסוף בנוף הישראלי. הלבוש שלהם, אפילו של הילדים הקטנים, מספר את הסיפור ה”לא ישראלי” שלהם במלוא מובן המילה, כמו גם הרהיטים, הקישוטים והתמונות התלויות על הקירות.

העצב והאכזבה, העייפות ממלחמת הקיום, ניבטים מתוך עיניהם של המבוגרים, לצד שמחת החיים המאופקת של הדור הצעיר יותר.

מארק הוא סטודנט לצילום באקדמיה לעיצוב ולחינוך ויצו חיפה.

 

© Mark Yashaev

איש יסודי ודייקן, מארק. הוא מצלם במצלמה של פורמט בינוני, פורמט מרובע שהוא חריג יחסית בנוף הצילומי הדיגיטלי, העכשווי. הוא מסרב לזנוח את המצלמה האנלוגית לטובת הנוחות של הדיגיטלית, מוקיר ומכיר את האיכויות של הסרט הישן והטוב, את החומריות של הנייר המודפס, זה שאפשר לחוש בו את מגע היד, על המאמץ וההשקעה שזה דורש – בשונה מהמיידיות של הצילום הדיגיטלי.

ואלה לא דברים שאני כותבת באופן ביקורתי לכיוון זה או אחר. יש למארק תפיסה רומנטית וגם מושכלת של הצילום, לא מתפשרת על האיכות ועל עבודת הכפיים.

מעבר לעניין הטכני – שהוא לא רק טכני אלא גם אידיאולוגי, כמובן, העבודה של מארק באה מתוך מחשבה עמוקה, בדיקה, ידע של תולדות הצילום.

 

© Mark Yashaev

הפריימים של מארק מוקפדים, הן מבחינת הנושאים והן מבחינת הקומפוזיציה, הצבע, התנועה והסטטיות של האובייקטים שלו במרחב התמונות.

העבודה שלו היא אינטימית, ההתבוננות בבני משפחתו באה מתוך אהבה ומתוך מודעות, שלא יכולה להיות אובייקטיבית וגם לא רוצה להיות כזו.

בהחלט גוף עבודה מעניין, של סטודנט לצילום בשל מאוד, עם המון כבוד והערכה לצילום. זה לא ברור מאליו, שכן ההצפה של דימויים צילומיים שאנחנו חשופים אליהם היא גדולה, ולא תמיד יש מאחוריה מחשבה או כוונה.

 

 

© Mark Yashaev

האתר של מארק

You Might Also Like

7 Comments

  • Reply
    kira k
    9 בפברואר 2008 at 17:26

    עשית לי את השבוע
    *דמעות בעיניים*

  • Reply
    יעל ברזילי
    9 בפברואר 2008 at 19:40

    העבודות אכן יפות ומעניינות.
    העבודה בפורמט פילים ופורמט ביינוני לא חריגה בעולם הצילום האומנותי. להפך: רואים מעט מאוד צילום דיגיטלי (יחסית). המון צלמים מצלמים בפילים, סורקים, עושים עיבוד דיגיטלי ומחזירים לפילים.

  • Reply
    אסתי
    9 בפברואר 2008 at 22:02

    מצויין בעיני.

    אם תהיה לו תערוכה אנא, בבקשה, הודיעי כאן.

  • Reply
    אורית עריף
    10 בפברואר 2008 at 0:18

    מזכירות את עבודותיה של אלינור קרוצ’י http://www.elinorcarucci.com/ האהובה עלי מאוד. תודה!

  • Reply
    לילית
    10 בפברואר 2008 at 2:38

    המון רגש עומק משמעות יש לצילומים שלו
    נכנסתי ללינק של הגלריה האישית והוקסמתי מהכישרון

  • Reply
    אליסיה
    10 בפברואר 2008 at 7:27

    תודה לכל המגיבות, בשמי ובשם מארק.
    🙂

    יעל, רוב הצלמים עובדים בדגיטלי, בפורמט קטן ולא בינוני.

    אורית, מארק מאוד ישמח לדעתי על ההשוואה הזו.

  • Reply
    שרון רז
    10 בפברואר 2008 at 8:17

    מצויין, רגיש ומעניין ביותר
    אהבתי מאוד ותודה על החשיפה שלו

להגיב על אליסיה Cancel Reply