בלוג

צילום משפחתי

 

צילום משפחתי היא אחת הסיבות העיקריות לרכישת מצלמות במשפחות רבות. זהו אחד השימושים הבסיסיים והעיקריים אצל בני אדם: תיעוד הלך החיים של המשפחה, החל בחתונה, הולדת הילדים, התפתחותם וגדילתם, השינויים שעוברים על המשפחות במהלך השנים: דירות חדשות, טיולים ברחבי העולם, אירועים, הרחבת המשפחה וכך הלאה.

כמעט בכל בית ישנו ארגז מלא צילומים, מדפים או מגירות עמוסים באלבומים, שקיות או כל דרך יצירתית אחרת לאגירה ותצוגה של הצילומים המצטברים במשך השנים.

כיום קיימת גם האפשרות הדיגטלית, שתופסת פחות מקום פיזי אבל דורשת טיפה יותר השקעה במיומנויות טכנולוגיות (וציוד בהתאם)

 

במוזיאון לצילום תל חי מוצגת כעת שלוש תערוכות בנושא צילום משפחה. שלושה צלמים שונים, שלוש גישות שונות לצילום משפחה.

 

ב”זיכרון אפור, תצלומי משפחה” מציג שמחה שירמן תערוכה של שלושה דורות ממשפחתו לצד צילומים ומסמכים ששאל שירמן ואימץ כאילו היו אלה עדויות למשפחה בעלת עבר ענף, כאשר למעשה, היא נספתה בשואה. השאלה מה באמת מרכיב את הזכרון עולה למראה העבודה המרתקת הזו: האם הזכרון הוא רק זכירת הדברים ה”אמיתיים” שקרו? אפשר להמציא עבר, כולל צילומים ומכתבים וחפצים ומסמכים?. במידה מסויימת, אומר לנו שירמן, כן. עובדה, שיש המשכיות גם ל”זכרונות” האלה: סבים, הורים, ילדים, ששייכים להווה ה”מציאותי” של שירמן. והצילומים של המציאות של שירמן הם צילומים מרגשים בעוצמתם, בעדינותם, במבט האוהב כל כך.

 

 

 

דוד סרי צילם בשנות השלושים והארבעים את הסביבה הקרובה לו. הוא עשה זאת כי זו הייתה האופציה היחידה עבורו לעסוק בצילום, וכך יצר גוף עבודה מרשים ומעניין – “המשפחה כמרחב אסטטי” – שמתעד משפחתיות בקונטקסט הייחודי של השנים האלה בארץ. צילומים ישירים ולא מתחכמים של המשפחה וסביבתו הקרובה. תיעוד במיטבו.

 

 

“משפחה אחת גדולה” היא עבודתה המתמשכת של  ריבה סגל, המתעדת את ביתה – קיבוץ ברקאי – משנות ה- 50 ועד היום. חמישים שנות חיים בקיבוץ, שמנסה להיות משפחה אחת גדולה, מפורק לגורמים קטנים של תאים משפחתיים, בתוך המרחב הקרוב והמיידי של המשפחה הגרעינית הקטנה: הבית (החדר) בקיבוץ. עם הרהיטים הפשוטים והמדפים עמוסים בספרים, מרחב צנוע וקטן, הצילומים של סגל משדרים את תחושת המשפחה הגרעינית, הבסיסית, כיחידה עצמאית ולא רק כחלק מהמשפחתיות הגדולה, שניסתה למחוק את המשפחה הגרעינית הפרטית ולהפוך אותה לעוד פרט בתוך הקבוצה.

 

 

אוצרת התערוכות: נעמה חייקין

 

המוזיאון הפתוח לצילום, גן התעשייה תל חי, פתוח עד ה- 25/9/04

 

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply