בלוג

העורף

בועז ארד ומיקי קרצמן חילקו מצלמות חד פעמיות לחסרי בית ולקבצני צמתים. כל אחד מהם קיבל את המצלמה ל- 24 שעות ו- 50 ש"ח. למחרת, כשמסרו את המצלמה, הם קיבלו עוד 100 ש"ח.

הצילומים מוצגים בתערוכה במוזיאון הרצליה, תערוכה קבוצתית בשם "העורף", שמוצגת במסגרת הביאנלה לאמנות בהרצליה.

הצילומים נבחרו על ידי קרצמן וארד. צילומים שצולמו במצלמות פשוטות, על ידי אנשים שבשולי החברה, אנשים שכנראה לא עוסקים באמנות, שאין להם ידע תיאורטי או פרקטי בצילום.

מעניין לראות את הבחירות של שני האמנים, את נקודת המבט של אמנים פוריים, מוערכים, שעבודותיהם מוצגות במסגרות רבות, בעלי מקום מרכזי בסצנה האמנותית בארץ. הם יוזמים את הרעיון, הם עושים עבודת בחירה אוצרותית רצינית ומושכלת לגבי צילומיהם המוזמנים של חסרי הבית.

בכך, הם מבצעים פעולה של "הזזה" – של אנשי השוליים אל מרכז הסצנה התרבותית- אמנותית הישראלית: הם מעניקים מקום של כבוד לאנשים שקרוב לוודאי לא חלמו להמצא במרכז השיח האמנותי בארץ: ביאנלה, מוזיאון הרצליה המכובד.

מהעבודה עולות שאלות חברתיות ואמנותיות רבות – האם אפשר, בפעולה אחת פשוטה, ברעיון מעניין שעולה במוחם של שני אמנים, לשנות מעמד חברתי? האם מספיקה מצלמה פשוטה וחיים ברחובות כדי לצלם צילומים ראויים לתלייה במוזיאון? האם מספיקה החלטתם של אמנים כדי לקבוע מי ראוי להיות מוצג במוזיאון ומי לא? האם העבודה היא של חסרי הבית או של קרצמן וארד? האם יש קשר כלשהו בין התוצאות המודפסות לבין האמנים שיצרו אותם? האם אפשר לקרוא לאנשים שצילמו את התמונות הללו "צלמים", "אמנים"? האם חייבים להיות חלק מדרך חיים מסויימת כדי לתעד אותה?

כשאני מבקרת בתערוכה ועולות כל כך הרבה שאלות, אני מרגישה שהביקור היה שווה. מבחינתי, עבודת אמנות צריכה לגרות לי גם את המחשבה, גם את העיניים וגם את הרגש (או לפחות אחד מהם). התערוכה הזו סיקרנה אותי, פתחה בפניי עולם שלא הכרתי ברמה המיידית, קירבה אותי למציאות חיים ולמראות שאמנם לא כיף בכלל לראות אותם, אבל אי אפשר להתעלם מהם. במובן הזה, זהו מסמך דוקומנטרי מרגש, אותנטי.

 

 

במידה רבה, הזכירה לי התערוכה הזו את התערוכה שראיתי לפני כמה חודשים בגלריה בבצלאל (שבמקרה או לא – מיקי קרצמן הוא ראש החוג לצילום שם), תערוכה בה הוצגו צילומים של צלמים עיוורים שעברו קורס מיוחד במינו ולמדו לצלם.

 

התערוכה מוצגת במוזיאון הרצליה עד ה- 15 לדצמבר 2007

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    יעל ברזילי
    31 באוקטובר 2007 at 17:37

    השאלות שאת מעלה הם מהות הפוסט מודרניזם, לא?

    אליסיה, יש לי בקשה. אני צריכה לתת הרצאה קצרה או להציג אומן שמשתמש בפוטושופ ככלי עבודה. לא חייב להיות מפורסם, אבל חייב לסקרן אותי. חייבות להיות תמונות שאני יכולה להציג (אתר וכדומה). יש לך רעיונות?

  • Reply
    אורן גוטמן
    31 באוקטובר 2007 at 17:42

    לפני כמה שנים היה במרכז לצילום גאוגרפי תערוכה. קראו לה – "חברון הבית שלי" אם אני זוכר נכון. שם חילקו מצלמות של קנון לילדים ישראלים וילדים פלשתינאים שחיים בעיר, העבירו אותם סדנאות צילום, וצלמים מהמרכז בחרו את התמונות הטובות.

    תודה על ההמלצה

  • Reply
    אליסיה
    31 באוקטובר 2007 at 18:44

    יעל, אני אחשוב על מה שביקשת, בינתיים לא עולה לי רעיון…

    אורן, יש פרוייקט של יוניצף בשם kids with cameras שעושה בדיוק את מה שאתה מתאר:
    http://www.unicef.org/voy/explore/media/714_3838.html

  • Reply
    אליסיה
    1 בנובמבר 2007 at 8:56

    יעל, נראה לי שזה יעניין אותך:
    http://www.gafni-art.co.il/

Leave a Reply